Marshal

Ervaringen van een van uw marshals – Aad van den Hamer

Inmiddels is de marshal een vertrouwd beeld op de golfbaan van Rhoon Golfcentre.
Tijd om eens met een van hen terug te kijken op die beginperiode.

Aad (25 jaar lid van golfclub Oude Maas) vertelt dat zo’n 15 jaar geleden de marshal ook in touw was maar dit helaas is gestopt. Vijf jaar terug is Aad begonnen wekelijks alle prullenbakken op de baan te legen omdat hij zich stoorde aan het beeld en er geen ‘oplossing’ voorhanden was. Dan neem je zelf initiatief en hoef je je niet langer te ergeren. Deze instelling deed hem ook besluiten aan de oproep van Erne Maat gehoor te geven en zich aan te melden als marshal. Met de verwachting: Wat is nog mis op mijn golfbaan, ga ik zelf brengen en met mij de 19 andere collega marshals. Niet hooggespannen maar wel om te brengen wat ik zelf nog mis tijdens het heerlijke spelletje.

Wat geeft nu dat extra stuk plezier als je na de dienst de marshalcar parkeert en naar huis fietst? Aad heeft meteen zijn antwoord: ”Ik praat met mensen, ik leer (nieuwe) mensen kennen, ik heb het mensen naar de zin kunnen maken op hun ronde en dat is voor mij meer dan voldoende en in balans met de tijd en aandacht die het marshal zijn met zich meebrengt”. Ik kom altijd vriendelijke, hartelijke spelers tegen en er ontstaan leuke gesprekken over van alles.

Hoe kunnen we als team op de langere termijn de service verder verbeteren? Ook nu blijft het niet stil. “We blijven het gastheer/-vrouwschap benaderukken en voeren de discipline tijdens het spelen verder op. Zo van: “Kijk, dit is de bedoeling en nu u dit weet, handelt u ernaar”. Ook merk je dat preventief je neus, de marshalcar laten zien, al werkt.

Aad vindt dit interview belangrijk om de bekendheid van het marshal team Oude Maas meer bekendheid te geven. De (afgesproken) grondhouding ‘bijdragen aan een mooie ronde voor alle spelers’ blijven benadrukken.
Als we dit nu goed voor elkaar krijgen, weet Aad zeker dat we over 4/5 jaar een volgende gemotiveerde groep marshals hebben om ons op te volgen. Er is zelfs al een wachtlijst – hoe luxe kunnen we het hebben?

We vinden beide dat Erne Maat dit voorjaar een uitstekend initiatief heeft genomen om het marshal gebeuren op Rhoon Golfcenter vlot te trekken. Ook over de manier waarop ze het team begeleidt, niets dan lof.

Aad van den Hamer
Marlies van Troost